LAMAN BLOG MEMAPARKAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK BAHASA MELAYU

27 August 2012

Rancangan Pengajaran Harian (RPH)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran        : Bahasa Melayu
Tarikh                        : 28 OGOS 2012
Masa                          : 8.40 – 9.40 pagi
Kelas                         : 4 Kreatif
Bilangan murid       : 30 orang
Umur                          : 10 tahun.
Tema                         : Keselamatan Di Jalan Raya
Tajuk                         : Pengguna Jalan Raya Yang Berdisiplin
Hasil pembelajaran            :
Fokus utama
8.4     Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu
    perkara.

Aras 1 (i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dilihat.

Fokus sampingan.
1.1                   Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras 1 (i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dilihat.

1.2      Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatatusila.
Aras 3 (i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan keputusan.

6.3      Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
           betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca perkataan, frasa dan ayat tunggal dan ayat majmuk
               dengan  sebutan dan intonasi yang betul.



Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran diharapkan murid akan dapat
1.      Membina ayat satu majmuk bagi setiap satu  gambar tunggal yang diberikan.
2.      Membaca petikan  dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3.      Mengemukakan soalan untuk mendapatkan jawapan.

Sistem bahasa :                       
       I.        Tatabahasa – ayat majmuk, kata hubung
      II.        Sebutan dan intonasi- penggunaan ayat biasa dan ayat aktif.
     III.        Kosa kata – jejantas, lintasan belang, orang hijau, bonggol

Pengisian kurikulum :
      I.        Ilmu – Keselamatan Jalan Raya, Pendidikan Moral
     II.        Nilai- berhati-hati
    III.        Kemahiran bernilai tambah -:
a)     Kemahiran berfikir – menjana idea.
b)    Pembelajaran kontekstual- bias menggunakan jalan raya
c)     Kecerdasan pelbagai- melukis papan tanda jalan raya

Bahan bantu mengajar :
      I.        LCD.
     II.        Komputer riba.
    III.        Slide.
Pengetahuan sedia ada :
      I.        Murid sudah biasa melihat papan tanda di jalan raya.
     II.        Murid biasa menggunakan jalan raya secara sendiri atau bersama keluarga.

Langkah-langkah Pengajaran:
atau anda boleh lihat DI SINI 

Video Induksi Set
Video Lagu Cermat Tiba Selamat (langkah 1)
Petikan Cerita (langkah 2)
Slide power point gambar (langkah 3)
Lembaran Kerja Membina Ayat (langkah 4)






No comments:

Post a Comment