LAMAN BLOG MEMAPARKAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK BAHASA MELAYU

17 April 2012

KESALAHAN BAHASA SIRI 3

Kesalahan seterusnya:

Devi datang daripada Batu Kurau.

Ayat yang betul:
Devi datang dari Batu Kurau.

Kesalahan:
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat dari sutera.

Ayat yang betul:
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat daripada sutera.

Kesalahan:
Saya mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku yang saya baca.

Ayat yang betul:
Saya mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku yang saya baca.

Kesalahan:
Rafidah terima surat dari peminatnya.

Ayat yang betul:
Rafidah terima surat daripada peminatnya.

Kata Sendi

1.  Kata sendi yang sering digunakan dengan salah ialah dari dan daripada ; di dan pada ; ke dan kepada
2.  Kata dari digunakan untuk tempat dan waktu. Kata daripada digunakan untuk orang, perbandingan, asal kejadian, benda abstrak, dan untuk menunjukkan keanggotaan. 

SALAH:
1.  Devi datang daripada Batu Kurau.
2.  Saya menunggu Yatie daripada pukul dua.
3.  Rafidah terima surat dari peminatnya.
4.  Saya mendapat pengetahuan yang banyak dari buku yang saya baca.
5.  Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat dari sutera.
6.  Dari 5 ekor anak ayam, hanya seekor yang hidup.

BETUL:
1.  Devi datang dari Batu Kurau
2.  Saya menunggu Yatie dari pukul dua.
3.  Rafidah menerima surat daripada peminatnya.
4.  Saya mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku yang saya baca.
5.  Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat daripada sutera.
6.  Daripada 5 ekor anak ayam , hanya seekor yang hidup.

No comments:

Post a Comment